2019./2020.m.g

         2019. gada 18. oktobrī projekta „Skolas soma” ietvaros 2. a un 2. c klases skolēni ar audzinātājām Mārīti Viļumu un Laimdotu Ozoliņu devās uz Rīgu – Latvijas dabas muzeju un Dzelzceļa muzeju.

    Skolēniem šajā vecumā ir dabiska interese par dabā notiekošajiem procesiem. Viņi muzejpedagoģiskajā nodarbībā Latvijas dabas muzejā interaktīvi apguva tēmas „Latvijas zīdītāji. Mežs – mājas”. Tas bija izzinoši un skolēniem paplašināja redzesloku par dabā notiekošo. Iegūtās jaunās zināšanas par Latvijas zīdītājdzīvnieku pēdu atpazīšanu, meža ekosistēmas iepazīšanu noderēs dzīvei.

    Jēkabpils 3. vidusskola atrodas ļoti tuvu dzelzceļam un drošība ir aktuāls jautājums, apmeklējām Dzelzceļa muzeju, kur gidu pavadībā bērni uzzināja par Latvijas dzelzceļa vēsturi, gatavoja savu tvaika lokomotīvi. Skolēniem sajūsmu izraisīja iespēja izstaigāt vēsturisko vilcienu lokomotīves un vagonus, iejusties ar vilcienu saistīto profesiju pārstāvju: mašīnista, kontroliera, elektromontiera, pārmijnieka, kurinātāja u.c. darba ikdienā. Arī karjeras nedēļas ietvaros jauniegūtās zināšanas noderēs ikkatram skolēnam.

    15. oktobrī 9. – 12. klašu skolēni noskatījās jauno dokumentālo filmu ,,Spiegs, kurš mans tēvs” (rež.J. Kilmi un G. Grūbe). Filma stāsta par 20.gs.augstu amatpersonu Imantu Lešinski. Galvenais varonis ir PSRS Valsts drošības komitejas izlūkdienesta darbinieks, vēlāk – Apvienoto Nāciju Organizācijas sekretariāta ierēdnis un padomju spiegs Savienotajās Valstīs, bet vairākas desmitgades arī Amerikas Centrālās izlūkošanas pārvaldes savervēts dubultaģents. Par saviem piedzīvojumiem un, galvenais, pārdzīvojumiem stāsta viņa meita Ievas Lešinska, tulkotāja un publiciste. 

    Pirms seansa noklausījāmies K.Klišāna lekciju par Auksto karu un skolotājas A. Vidējās komentāru par filmu turpmāko plānoto pasākumu kontekstā, jo Tēvzemes nedēļā skolā viesosies Nacionālās pretošanās kustības dalībnieks B. Javoišs. Lai izprastu vēsturiskos notikumus, skolēniem bija jā iedziļinās dokumentālajā vēstījumā gan latviešu, gan krievu, gan angļu valodā. Ne visiem tas veiksmīgi izdevās. Filmu demonstrēšanai skolā sarūpēja ,,Film Studio Mistrus Media”.

   Šī gada 1. oktobrī  mēs, 10. a un 10. b klase ar audzinātājām Astrīdi Vidējo un Solvitu Soroku,  “Skolas somas” ietvaros viesojāmies Līgatnē.
   Laikapstākļi mūs lutināja, tāpēc ar baudu varējām izstaigāt 5 km garās Gaujas Nacionālā parka Līgatnes dabas takas. Takās iepazinām Latvijā dzīvojošo savvaļas zīdītājdzīvnieku sugas, dabas daudzveidību un aizsardzības nepieciešamību, novērojām Latvijas faunai raksturīgos savvaļas dzīvniekus un putnus, sasveicinājāmies ar lācenīti Ilzīti, kura janvārī nosvinēja 18 gadu jubileju, kā arī uzkāpām  22 metrus augstajā Līgatnes dabas taku skatu tornī un vērojām Gaujas senieleju visā tās krāšņumā.
   Pēc taku izstaigāšanas devāmies uz padomju laika īpaši slepeno objektu ar segvārdu „Pansionāts”, lai realitātē apskatītu visu tā laika autentisko pazemes bunkura aprīkojumu. Ar interesi klausījāmies gides stāstījumā par tiem laikiem, kad neko nedrīkstēja otram cilvēkam izpaust, jo tas otrs varēja izrādīties ziņotājs, kad veikalu plaukti bija tukši, bet pie varas esošajiem bija savi specveikali, kuros viņi pirka deficīta preces, kad PSRS gatavojās kodolkaram ar ASV, un tāpēc bija labi attīstīta civilās aizsardzības sistēma. Viens no CA pasākumiem bija slepenā pazemes bunkura vēl slepenākā celtniecība (it kā cēla pansionātu, bet patiesībā 9 m dziļu pazemes bunkuru, kurā kodolkara gadījumā varētu paslēpties un trīs mēnešus izdzīvot 100 pie varas esošās personas).
   Bet vislielāko iespaidu atstāja iespēja pašiem iejusties tā laika gaisotnē,  izjust militārpersonas pavēļu bezierunu paklausību, tas ļāva iepazīt šo baiso laiku caur emocijām, pārdzīvojumu.

 

    26. septembrī 3.a un 3.b klases mācību nodarbības Dzelzceļa muzejā. Skolēni piedalījās Drošības stundā. Darbojās radošajā nodarbībā „ Iepazīsti un uzbūvē tvaika lokomotīvi”. Skolēni iepazinās ar Dzelzceļa muzeju, tā vēsturi, apskatīja senākās lokomotīves. Guva ceļojuma sajūtas, uzzināja kā vada vilcienu kustību un kā darbojas dažādas ierīces.

    25.09.2019 4. c un 5.c klase kopā ar audzinātājām I. Randohu un I.Bičoli projekta “Skolas somas” ietvaros apmeklēja Madonas novadpētniecības un mākslas muzeju un iepazinās ar izstādi – “75 mirkļi mākslas krājumā”, kura veltīta Madonas muzeja 75 gadu dzimšanas dienai.

    Skolēni piedalījās muzejpedagoģiskā programmā IEPAZĪSTI LATVIJU, kuras mērķis bija veidot un celt nacionālo pašapziņu.
    Latvijas iepazīšana notika, izmantojot dažādas galda spēles par Latvijas vēstures un kultūras pieminekļiem, par Latvijā dažādos laikos dzīvojušām ievērojamām personībām, par Latvijas, kā neatkarīgas valsts veidošanos.

    2019. gada 25. septembrī mums, 11.a un 9.a klasei, bija iespēja “Skolas somas” ietvaros apmeklēt E. Veidenbauma muzeju viņa paša dzimtajos “Kalāčos”. Izstaigājām takas, pa kurām viņš un viņa ģimene staigāja, izjutām to atmosfēru, kurā tapa viņa dzejoļi. Paplašinājām savu redzes loku, spēlējot spēli ,kad muzeja materiālos bija jāmeklē informācija par dzejnieku. Beigās daudziem no mums arī izdevās izglābt kādu dzejoli no liesmām un paturēt to par piemiņu no šīs ekskursijas.

 Alise Vīksne, 11.klase

    2019. gada 25. septembrī 9. klase ,,Skolas somas” ietvaros devās uz Lielvārdi, kur darbojās muzejpedagoģiska programmā „A.Pumpurs un Lāčplēsis” – interaktīvā nodarbībā ir gūtas ne tikai faktu zināšanas, bet arī izdzīvots radošs process. Iepazīts radošas personības veidošanās ceļš ciešā saistībā ar Latvijas vēsturisko attīstību. A.Pumpura eposs „Lācplēsis” ir apgūts, iejūtoties konkrētu varoņu lomās. Veicināta uzdrošināšanās improvizācijas uzdevumiem. Padziļināts priekšstats par kultūrvēsturiskajiem novadiem, kurus vieno Daugava.

Mēs – A.Pumpura eposa varoņu lomās

    Trešdienas rītā ar klasi pabijām Lielvārdē – Andreja Pumpura muzejā. Sajūtas bija patiešām kolosālas. Ieejot muzejā, mūs sagaidīja ļoti jauka gide, kas apbrīnojamā aizrautībā mums novadīja nodarbību. Klase tika iesaistīta teātra izrādē ” Lāčplēsis”. Izrādes galvenie varoņi bijām mēs paši – Lāčplēsis, Laimdota, Spīdala, Kangars, Tumšais bruņinieks. Arī pats Andrejs Pumpurs un viņa tuvie cilvēki bijām mēs.  Reti izdodas redzēt tik lielu tuvību, smaidus, smieklus un komandas darbu klases kolektīvā, bet tādi mēs bijām. Muzejā pavadījām mazliet vairāk nekā stundu, bet tā paskrēja tik ātri, jo bija ļoti interesanti skatīties un izdzīvot līdzi Andreja Pumpura eposam ”Lāčplēsis”. Tagad lasīsim eposu un vēlreiz dzīvosim līdzi attēlotajiem notikumiem.

Kristiāna Laura Ozoliņa, 9.b klases skolniece

      17.09.2019. 12. a, b klašu skolēni ar audzinātājām I.Ūbeli un I.Raubišku ,,Skolas somas” ietvaros devās uz Vidzemi, kur darbojās muzejpedagoģiskajā programmā E. Veidenbauma mājās “Kalāči” un iepazina Cēsu pils muzeja kompleksu. Braucienā apvienojās latviešu literatūra, vēsture un kultūrvēsture.
    Skolēni atsvaidzināja zināšanas par dzejnieka E.Veidenbauma personību un radošo darbību. Pārbaudīja savas zināšanas un izpratni, pildot krustvārdu mīklu. Runāja no galvas dzeju. Bija aizraujoši iepazīties ar klasisku muzeju un moderno ekspozīciju ,,Kalāču” mājās. Iespaidi noderēs, gatavojoties CE latviešu valodā (pārspriedumam).
    Cēsu pilī pārsteidza informācija par bruņiniekiem, gides stāstījums bija ļoti bagātīgs, īpaši par Livonijas ordeni. Pils kompleksa restaurācija tika iepazīta, uzkāpjot tornī, kur modernais video stāsts bija ekskursijas spilgtākais notikums.

    Latvijas skolas somas piedāvājumu izmanto 9.b klase

Lielā vasaras izstāde 2019 galerijā „Mans’s”

    Mums, devītajiem, bija ļoti interesants pirmdienas mācību stundu nobeigums. Mēs devāmies uz mūsu pilsētas, manuprāt, greznāko un vērtīgāko vietu, uz galeriju „Mans’s”. Galerijā „Mans’s” mēs varējām aplūkot dažādu žanru gleznas, sākot ar klasiku un beidzot ar mūsdienīgo ekspresionismu. Katrs skolēns saredzēja gleznu citādi, veidojās interesantas sarunas. Saredzēju savos klasesbiedros to interesi un uguntiņu, kas mani ļoti iepriecināja. Interesanti – man mani klasesbiedri, kurus pazīstu jau devīto gadu, pavērās no citas puses. Esmu ļoti pateicīga galerijas darbiniekam, kas veicināja mūsu iztēli, pavēra acis uz citu pasauli. Galerijā mēs apskatījām populāru mākslinieku gleznas – Maijas Tabakas, Helēnas Heinrihsones, Kārļa Dobrāja, kā arī citu mākslinieku gleznas. Jūtos lepna, ka pie mums, Jēkabpilī, var apmeklēt tādu galeriju kā „Mans’s”.

Marina Okuņeva 9.b

    Ļoti skaists labās enerģijas avots ir galerija „Mans’s”. Labprāt dotos turp vēl. Man liekas, ka projekts „Skolas soma” sniedz mums daudz lielisku iespēju visapkārt, un man ir prieks, ka arī Jēkabpilī tagad to var izmantot. Ja es turp būtu devusies viena, man tas nedotu tik daudz emociju kā tad, kad mēs turp devāmies ar klasi. Ja es turp būtu devusies viena, es nebūtu dzirdējusi vienaudžu viedokli par darbiem. Man ļoti patika šī iespēja dalīties redzētajā ar klasesbiedriem. Katram bija savs viedoklis un izpratne par gleznām. Šī diena patiešām bija izdevusies!

Daniela Umbraško-Gramane 9.b

    16. septembrī mēs devāmies ļoti iespaidīgā un neaizmirstamā literatūras stundā. Man tā bija stunda, kurā es uzzināju daudz ko jaunu par mākslu un mākslas stiliem. Šajā stundā es beidzot zaudēju laika izjūtu, jo mūsu gids stāstīja ļoti interesantas tēmas, kā, piemēram, lai kļūtu par slavenu mākslinieku, vispirms Ir jāizmācās, ja nemaldos, 14 gadi, un savā mācību laikā ir jāuzglezno pašportreti un vēl dažādi tēlojumi. Izstādē mani ļoti piesaistīja gleznotāja Maija Tabaka un viņas glezna ‘’Grafitī’’, tāpēc ka šī glezna ļoti atspoguļoja jauniešu iecienītāko mākslu un mūsdienu pretrunīgo dzīves uztveri.

Svens Spēks 9.B

    Pirmo reizi, kad es dzirdēju, ka mēs iesim uz izstādi, es nebiju pārliecināts, vai tā ir laba ideja. Pēc tam es sapratu, ka to vajag uztvert ne tikai kā vienkāršu klases pastaigu, bet kā iespēju uzzināt kaut ko jaunu, iepazīt tos cilvēkus, kuriem skats uz pasauli ir savādāks. Es nekad nebiju gleznu izstādēs, tāpēc man tas viss bija pirmo reizi.

Armands Sīmanis 9.B

    Visa galerija man ļoti patika, un gribētu vēlreiz to apmeklēt jau ar vecākiem.

Liāna Līce-Līcīte 9.B

    Šī izstāde lika man domāt un arī iztēloties, kas notiek kādā noteiktā gleznā. Lika padomāt par maniem hobijiem un arī skaisto darbu. Ieteiktu visiem apskatīt izstādes un padomāt par visu, ko liek aizdomāties šie brīnišķīgie, radošie darbi.

Ieva Niedra 9.B

    Vērojot no malas savus klasesbiedrus, es sāku izprast viņus labāk. Kādu aizrāva kāda noteikta glezna, bet varbūt kādu tā neuzrunāja vispār. Tieši mākslas galerijā mēs parādījām sevi no jaunas puses, no puses, kuru neviens nekad nebija redzējis. Mēs dalījāmies savos iespaidos par redzēto un sajusto.

Loreta Meikšāne 9.B