Iniciatīva "Latvijas skolas soma"
 
1.-4. kl.  Vasaras brīvlaiks
5.-12.kl.Vasaras brīvlaiks
 
 
 
Iniciatīva "Latvijas skolas soma"

„Latvijas skolas soma” ir lielākā valsts simtgades dāvana vairāk nekā 200 000 Latvijas bērniem un jauniešiem. Sākot ar 2018. gada septembri, tās ietvaros ikvienam mūsu valsts skolēnam tiek nodrošināta iespēja izzināt un klātienē pieredzēt Latvijas kultūras un dabas vērtības, iepazīt dažādos laikos Latvijā radītās inovācijas un uzņēmējdarbības veiksmes stāstus.

Programmas mērķis ir nodrošināt Latvijas skolas vecuma bērniem un jauniešiem valsts garantētās izglītības iegūšanas ietvaros iespēju klātienē pieredzēt Latviju, izzināt un iepazīt Latvijas vērtības, kultūrtelpu un attiecības dinamiskā un jēgpilnā darbībā, tādējādi spēcinot piederības sajūtu un valstisko identitāti.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=102&v=u3hXnrthlqg

13. jūnijā devāmies mācību ekskursijā uz Kokneses pilsdrupām un Likteņdārzu. Pirmā pieturvieta: Kokneses tūrisma informācijas centrs, kur centra speciālistes iepazīstināja  ar Kokneses pils vēsturi, apskatījām Kokneses viduslaiku pils maketu, devāmies virtuālajā ekskursijā.

Sekoja pastaiga pa sakopto un skaisto, senatnīgo un  dižo koku ieskauto parku, kur iemācījāmies jaunu dziesmu ar kustībām  un zīlējām nākotni. Bijām nonākuši pilsdrupās, kur sekoja mūsu gides interesantais stāstījums par pils vēsturu, pils spoku, moku kambara  apskate. Pie pilsdrupām skolēniem tika dota iespēja atpūsties,  izmantojot  spēļu komplektus: cirks „Senā Hanzas pilsēta Koknese”, domino „Ražots Koknesē”,  puzli „Kokneses viduslaiku pilsdrupas”, notika arī maisu kaujas uz baļķa.

Nākamā pieturvieta-Likteņdārzs, kas ir dāvana Latvijai 100. dzimšanas dienā. Gides pavadībā  devāmies garā pastaigā pa "vietu, kur sastopas pagātne, tagadne un nākotne”.  Pa vietu, kur rast mierinājumu, smelties spēku un gūt iedvesmu piepildīt sapņus. „Likteņdārzs” tapis visu to Latvijas iedzīvotāju piemiņai, ko Latvija zaudēja 20. gadsimtā, – to, kas krituši karos, represēti, bijuši spiesti doties trimdā vai citādi cietuši savu politisko uzskatu dēļ. Pastaigas  laikā skolēniem tika dota iespēja   pārbaudīt savu erudīciju, atjautību, veicot dažādus uzdevumus. Ekskursija bija patiešām interesanta un aizraujoša. Daudz uzzinājām, apskatījām un guvām neaizmirstamus iespaidus.

Sagatavoja sk.Sanita Stradiņa

31.maijā, pēdējā mācību dienā 10.un 11.a klases skolēni ar audzinātājām Ligitu Ozoliņu un Ingūnu Ūbeli devās skaistā ekskursijā uz Preiļiem. Projekta ,,Skolas soma" finansiālais atbalsts nodrošināja ne tikai kultūras, bet arī kultūrvides un ekonomikas sasaisti jauniešu pieredzē. Galvenais mērķis bija Raiņa jaunības laika ,,Jasmuižas" iepazīšana un izglītojošā programma par latgaļu apdziedāšanās tradīcijām vienā no dzīves svarīgākajiem brīžiem - kāzās. Skaistajā muižas pagalmā, skanot etno mūzikai, izdalījām liecības. Raiņa filozofijā aktuāls gredzens kā attīstības simbols, tas mūs mudināja domāt par nākamo gadu, kalt jaunus plānus personiskajā un klases kolektīvu dzīvē. Kādi ir skolēnu spilgtākie iespaidi ,,Jasmuižā" ?

* Raiņa vecāki dzīvojuši samērā turīgi, par to liecina mājas iekārtojums". Jānis Pliekšāns bija apzinīgs skolēns, labi mācījies - Rīgas ģimnāzijas liecībā tikai augstākie vērtējumi!

* Interesants fakts - tēvs bijis stingrs, kā jau tolaiku uzņēmējs, bet māte - sirsnīgs, pielaidīgāka, mīļa. Jānim Pliekšānam tuvākas attiecības bijušas ar jaunāko māsu, jo vecāko uzskatījis kā māti.

* Mani nobiedēja Raiņa krūšutēls pie ieejas mājā. Likās, ka tas vēro ar caururbjošu skatienu.

* Cauri istabām vijās šaurs austs grīdceliņš. Grāmatplauktā bija senas grāmatas.

* Man vispār patika senās sadzīves lietas ne tikai muižas dzīvojamā mājā, bet arī ceplī. Gudri bija senie latvieši, kā viņi prata izdomāt šādu cepļa konstrukciju, ka uguns un dūmi paceļas nevis caur skursteni, bet pa lielu atveri jumtā!

* Mierīga vieta! Skaists tiltiņš vantīs, lielas šūpoles uzkalniņā, milzīgi koki, pat dižkoks...

* Patika keramikas izstāde. Sākumā nesapratu, kāpēc vienam māksliniekam tik daudz keramikas velniņu, bet tad gide paskaidroja. Uzzināju jaunu ticējumu - dāvināts velns nes laimi, bet paša iegādāts - nelaimi.

* Manu uzmanību piesaistīja keramikas svilpaunieki un lielie svečturi. Tagad zināšu, kā iegūst krāsainu keramiku un ka zilie podi ir dārgāki.

Ekskursijas turpinājumā apmeklējām vīngliemežu audzētavu un degustējām jaunus ēdienus no gliemežu pēdiņām. Preiļu skaistajā parkā baudījām ,,Pampūku" piedāvājumu, pabraukājām ar laiviņām un katamarāniem, uzspēlējām bumbu. Jersikas čipsu rūpnīcā vērtējām to garšu atšķirības un iepazinām ražošanas procesu. Neaizmirstams bija arī brauciens ar prāmi pa Daugavu.

Un vasara var sākties!!!

Materiālu sagatavoja 10., 11.a klases skolnieki.

29.maijā 16 skolēni no 4.b klases un (Ilonas - 4.c skolēni, cik?) brauca ekskursijā uz Nacionālo Botānisko dārzu Salaspilī. Mums bija iespēja apskatīties pirms pieciem gadiem uzcelto Oranžēriju un tajā sastādītos dabas brīnumus no visas pasaules, piemēram, pūķkoku.

Uzzinājām, ka kaktusi aug tikai Dienvidamerikā un to, ka banānkoks izrādās ir liela zāle, nevis koks. Skolēniem ļoti patika atraktīvā gide, ar saviem stāstiem viņa spēja noturēt skolēnu uzmanību visas pusotras stundas garumā. Skolēniem arī patika uzdot jautājumus un pēc gides atļaujas pieskarties, piemēram banānkokam. Paldies "Skolas somai" par doto iespēju iepazīties ar Oranžēriju, tas bija īsts piedzīvojums, Keita no 4.b teica, ka Oranžērija ir  puķu paradīze", tam jāpiekrīt!

Materiālu sagatavoja sk. Agnese Ozoliņa.

30.aprīlī 5.-7.klašu skolēni noskatījās Goda teātra izrādi jauniešiem "Čomiņi". Izrāde tika apmaksāta no projekta “Latvijas skolas soma”.“Čomiņi” – tā ir izrāde par labākajiem draugiem Oliveru un Pāvelu, starp kuriem nav nekādu noslēpumu. Abi apspriež visu un, protams, arī meitenes. Un tieši meitene (Pāvela māsa Terēze) ir tā, kas nostājas starp viņiem un kļūst par lielāko pārbaudījumu abu draudzībai.Izrāde ir par dzīvi, draudzību, mīlestību, izdabāšanu vecākiem un vēlēšanos būt patstāvīgiem. Darbojas divi aktieri – puiši, kuri ir spiesti savā veidā ievērot ģimenes izvirzītos noteikumus, kas attiecīgi ietekmē viņu rīcību. Izrāde skolēnu ieinteresēja, jo lika padomāt kas ir draudzība un patiesās vērtības dzīvē. Teksti un dialogi ir raiti, valoda saprotama pusaudžiem.

Ieteiktu šo izrādi skatīties no 7.klases (piedāvājumā “Latvijas skolas soma” bija ieteikts no 5.klases)

Materiālu sagatavoja  Ligita Ašnevica

Atsauksmes par animācijas filmu „Jēkabs, Mimmi un runājošie suņi”

Tā lika man padomāt par draudzību, dzīvi, par to, ka pats tu visu nevari, bet ar draugiem vari daudz ko izdarīt, par labu uzvedību pret brālēniem un māsīcām, par labiem darbiem, ka ap tevi negrozās visa pasaule.

(Toms, Olga, Alise, Līva, Daniels, Andris, Karlīna V.)

turpinājums

Vai zināt, kā Saule radusies? Kā zvaigznes sakritušas nakts palagā, un kāpēc Mēness spīd? Izrādē “Kā saule gadījās”, izmantojot latviešu tautas teikas, virtuves rīkus un pārtikas produktus, aktieri ar bērnu līdzdalību atklās brīnumus par Zemes, Saules, Mēness, zvaigžņu, ūdens un cilvēka izcelšanos.

No kopīgi pagatavotās piparkūku mīklas bērniem būs iespēja atveidot un izgaršot izrādē gūtos iespaidus.

Režisore Inga Tropa par izrādi: “Izrādes ideja radās, darbojoties virtuvē kopā ar dēlu. Ikdienišķās lietas var pārvērsties iedvesmojošā rotaļā, reizē sniedzot iespēju apgūt jaunas prasmes un iegūt zināšanas radošā un nepiespiestā veidā. Lai iepriecinātu bērnus, nebūt nav nepieciešamas dārgas rotaļlietas.”

5.aprīlī projekta „Latvijas skolas soma” ietvaros šo izrādi noskatījās 1. un 2.klašu skolēni.

8.ab klases skolēni, projekta „Skolas soma”  ietvaros  Alūksnē apmeklēja „Alūksnes bānīša muzeju" un dabas muzeju „Vides labirints”.

Alūksnē apmeklētie muzeji

1. klašu skolēniem projekta „Skolas soma” ietvaros bija iespēja noskatīties izrādi sākumskolas vecuma bērniem „Nenotikušais atklājums”.

Izrāde „Nenotikušais atklājums"

7.decembris Ērika Vilsona monozrādes "Mana Magadana" (10 - 12.kl.) un "Nezāle" (8. - 9.kl.)

Atsauksmes par skatītajām izrādēm.

Ienākot zālē pirms izrādes, sapratu, ka būs interesanti, jo ieraudzīju uz skatuves metronomu, karti, lādi, sveci. Kad aktieris un izrādes režisors Ēriks Vilsons uznāca uz skatuves un iepazīstināja ar sevi, mani pārņnēma spēcīgs pārdzīvojums, domājot, cik daudz viņšun viņa vecāki ir piedzīvojuši! Es sapratu, cik mums ir viegli pašlaik, mūsdienās... (Artūrs Turkupols, 10.klase)

Izrāde mani rosināja padomāt par sevi, savu ģimeni, dzimteni, pagātni un nākotni, arī laiku, ko dzīvoju tagad. Ērikam Vilsonam bija grūts liktenis, viņs dzīvoja laikā pēc Otrā pasaules kara; tad bija gan bads, gan smags darbs, ātri kļuva par pieaugušiem. Mani iespaidoja izrādes rekvizīti, īpaši metronoms, kas skaitīja sekundes,- katrs sitiens bija viena cilvēka nāve. (Karīna Sereda, 10.klase)

Stāsts bija dramatisks un lika pārdomāt par lēmumiem, ko pieņēma galvenā varoņa māte. Par mātes mīlestību. Lai gan izrādē spēlēja viens aktieris, atmosfēra ar mūziku un priekšmetiem padarīja visu ticamāku. (Bruno Tiltiņš)

Cik daudz cilvēku ir zaudējuši dzīvību izsūtījumā! Mani piesaista monoizrādes un darbi par vēsturi. Bija interesanti un aizkustinoši. (Terēze Stroža, 10.klase)

Uzzināju par līdz šim svešu pilsētu Krievijā - Magadanu. Galvenais varonis stāstīja par savām bērnības atmiņām un vecākiem. Izrāde raisīja daudz pārdomu par dzīvi, par to, ko nekad nedrīkstam aizmirst. Bija vērts noskatīties šo monoizrādi. (Dāvis Eliass Jasis)

Ē.Vilsons prata piesaistīt jauniešus, lika pasmaidīt un arī aizdomāties. Fakti, pieredze, emocijas - viss patika. (Adriana Rozentāle)

Paradoksāli, ka cilvēkam var būt mīļa un tuva pilsēta, kurā pavadīti gan labi, gan traģiski laiki. (Karlīna Kristiāna Medeļeva)

Ē.Vilsona acīs varēja saskatīt visu, ko viņš juta. Lai pastiprinātu izjūtas par auksto Magadanu, aktieris kāpa ūdenī ar ledu. Magadana viņam vienmēr atgādina par māti. Es vēlreiz pārdomāju, ko nozīmē - būt cilvēkam. Mēs nedzīvojam tikai sev, bet arī apkārtējiem. (Alise Vīksne)