2022./2023.m.g.

Ērika Vilsona monoizrādes “Nezāle”, “Pazudušais dēls”

Programmas “Latvijas skolas soma” ietvaros š.g. 23. novembrī Jēkabpils 3. vidusskolā viesojās aktieris Ēriks Vilsons ar divām monoizrādēm. 7. un 8. klašu skolēni noskatījās R . Blaumaņa “Nezāli”, bet 9.-12. klašu skolēni – “Pazudušo dēlu”. Jutāmies pagodināti, kad Ē. Vilsons, uzrunājot jauniešus, atgādināja: mūsu skolu ir absolvējuši režisors Dž. Dž. Džilindžers, aktieri Gatis Maliks un Artūrs Irbe. Kas zina, varbūt vēl kāds no zālē sēdošajiem skatītājiem reiz izvēlēsies interesanto aktiera profesiju?

Izrādes iekļāvās mācību saturā, īpaši desmitklasniekiem, kuri tieši pašlaik lasa R. Blaumaņa lugu “Pazudušais dēls”. Skolēniem bija doti dažādi mācību uzdevumi, piemēram, noskaidrot Krustiņa traģēdijas cēloņus, novērot, ar kādiem paņēmieniem aktieris monoizrādē piesaista uzmanību, krāt iespaidus “Kultūras cilvēka dienasgrāmatas” ierakstam u.c.

Sākumā Ē. Vilsons lieliski “iesildīja” publiku, vispirms neuzkrītoši izstāstot dramaturģijas teorijas elementus. Pēc katras izrādes veidojās neliela saruna par mūsdienām, par Blaumaņa noveles problēmu aktualitāti.

Skolēnu atsauksmes pēc redzētā:

  • Man patika aktiera talants vienam norunāt lugu, iejūtoties dažādos personāžos. Interesanti, ka viņš iesaistīja arī skatītājus kā lugas dalībniekus, tādēļ bija vieglāk sekot notikumu attīstībai. Man patika, kā viņš izmantoja rekvizītu galdiņu un priekšmetus uz tā. Lūkass Aukmanis, 9.a klase
  • Man tika šī iespēja noskatīties abas izrādes – “Nezāle” un “Pazudušais dēls”. Šīs izrādes savā ziņā bija saistošas, jo abās galvenais tēls bija kāds vīrs, ap ko griezās viss stāsts. Izrāde “Nezāle”, ar savu traģisko nobeigumu likās mazliet pozitīvāka nekā “Pazudušais dēls”. Taču “Pazudušais dēls” noteikti bija pamācošāka. Prieks, ka aktieris Ē. Vilsons spēja caur izrādi izrunāt līdzīgās, mūsdienās svarīgās tēmas, kā arī iesaistīt skatītājus notiekošajā. Pēc izrādes, dodoties prom, viss dzirdētais lika aizdomāties. Tātad laiks tika lietderīgi izmantots. Ļoti pozitīvi vērtēju piedzīvoto. Renāte Ozola, 12. klase
  • Paldies Ērikam Vilsonam par izrādi, bija ļoti interesanti! Monoizrādi es skatījos pirmo reizi un vēlētos redzēt vēl kādreiz. Ļoti patika aktiera runāšanas un tēlošanas prasme. Ļoti novērtēju, ka Ēriks Vilsons uzticēja mums savas ģimenes problēmas un ieteica mums smaidīt un lasīt grāmatas. Katrīna Ģeidāne, 12.klase
  • Noskatoties Ērika Vilsona monoizrādi “Pazudušais dēls”, kā klausītāja varēju iejusties ikviena tēla lomā un just līdzi varoņu nesaskaņām. Ar acu skatieniem, žestiem un klausītāju iesaisti traģēdija atdzīvojās acu priekšā. Klinta Vjakse, 12.klase
  • Šodienas teātra izrāde bija ļoti iespaidojoša un motivējoša. Izrādes laika aizdomājos, ko gan es varētu izmainīt, ja man būtu laika mašīna? Renāte Meikšāne, 9.b klase
  • Man izrāde patika. Patika aktiera pozitīvisms un bija interesanti piedalīties. Ralfs Eglītis, 10.a
  • Ļoti spēcīgs monologs, ļoti interesanti izmantoja galdu un priekšmetus uz tās, kā efektus. Spēcīgi vārdi beigās, ļoti aizkustināja tas, ka dalījās arī ar savu personīgo dzīvi. Jauniešiem biežāk būtu jādzird, kas notiek tieši vecāku dzīvē dažādās situācijās, kā vecākiem rūp savu bērnu dzīve un sāp sirds. Aktieris fantastiski beidza savu monologu ar labiem vēlējumiem, noderīgiem ieteikumiem. Pilnībā piekritu viņa teiktajam. Apbrīnoju arī viņa mīļās nodarbes 66 gadu vecumā! Pat mūsdienu jaunieši bieži vien tik droši nemācētu rīkoties. Patīkama balss un visa radītā atmosfēra bija ļoti aizkustinoša. Spēcīgi vārdi… No zāles izgāju ar lielām pārdomām, eiforiju, tas ir noteikti tas, ko gaidīju un vēlējos redzēt. Elīna Kotova, 12.klase

Direktores vietniece audzināšanas darbā Ingūna Ūbele

Izzinoša un jautra mācību ekskursija ar „Latvijas skolas somu”

11.oktobrī 10.a un 10.b klases skolēni kopā ar audzinātājām Astrīdi Vidējo un Ligitu Lāčplēsi devās baudīt zelta rudeni, apgūt jaunas zināšanas un arī atpūsties.

Pirmā pietura bija Kārļa Zāles veidotais Brāļu kapu ansamblis. Klausoties gides stāstījumā par tā tapšanu, attīstību gadu gaitā un simboliku, izstaigājām šo piemiņas vietu un pakavējāmies pārdomās par mūžīgām vērtībām, nolikām ziedus, godinot kritušos.

Nākamā pietura bija Medicīnas muzejs, kur aplūkojām medicīnisko pakalpojumu attīstības posmus, uzzinājām dažu atklājumu vēsturi un citas interesantas lietas. Abas aktivitātes apmaksāja programma “Latvijas skolas soma”.

Dienas noslēdzās boulinga zālē, kur stunda paskrēja ļoti ātri.

Paldies skolotājai Astrīdei par ekskursijas organizēšanu, JAP šoferītim par pacietību un skolēniem par organizētību, skaisto dziedāšanu un ģitāras spēli brauciena laikā.

10.b klases audzinātāja L. Lāčplēse

12.klase mācību ekskursijā viesojās Siguldā

Šī gada 6.oktobrī tika organizēta 12.klases mācību ekskursija uz rudenīgo Siguldu. Vispirms skolēni apmeklēja Turaidas muzejrezervātu un Turaidas pili. Izmantojot Latvijas skolas somas piedāvājumu piedalījās orientēšanas spēlē “Tūkstošgades stāsts”, meklējot vēsturiskās vietas, iepazīstot senus stāstus un pildot uz jaunus devumus. Klase tika sadalīta komandās, katrai komandai tika dots nosaukums un izvēlēts kapteinis. Visām komandām tika iedoti uzdevumi un teritorijas karte, pēc kuras brīvā secībā bija jāatrod objekti un jāizpilda uzdevumi. Spēles finālā komandu rezultāti tika izvērtēti, sadalītas vietas un saņemti diplomi. Veiksmīgākās komandas ieguva arī saldas balvas. Esot Siguldā noteikti tika apskatīta arī leģendām apvītā Gūtmaņa ala. Turpinājumā jaunus izaicinājumus gan skolēniem, gan skolotājiem sagādāja Piedzīvojumu parks “Tarzāns”. Laiks šajā oktobra dienā bija pietiekami jauks, lai drosmīgākie un veiklākie pārbaudītu spēkus pat 9 “Tarzāna” trasēs. Šeit balvas gan neviens nedeva, bet galvenais ieguvums bija jaunu izaicinājumu pārvarēšana, adrenalīns dzīslās un viegls nogurums muskuļos. Šādas spēka trases jauniešiem var sniegt nelielu ieskatu militārajā sagatavotībā.

Klases audzinātāja D.Eglīte

2022.g. 4.oktobrī mēs – Jēkabpils 3.vidusskolas 6.c klase kopā ar klases audzinātāju devāmies ekskursijā uz Krustpils pili. Tur mūs sagaidīja Jēkabpils vēstures muzeja gide Ieva un izvadīja pa pils un pilsētas vēstures līkločiem. Redzētais un dzirdētais padziļināja mūsu zināšanas un izpratni par Jēkabpils pilsētas attīstību un vēsturi, ļāva gūt priekšstatu par mūsu pilsētas vietu Eiropas kontekstā, jo papildus pils patstāvīgajiem eksponātiem bija apskatāma arī ceļojošā izstāde “Retumu kolekcija”.

Sociālās zinības un vēstures stundās mēs labāk izpratīsim tēmu: Latvijas kultūrvēsturiskais mantojums – personības, vēstures avoti. Bet vizuālās mākslas stundās, zīmējot dažādu tautu ornamentus, atcerēsimies skaisto Krustpils tautastērpu.

Paldies projektam “Latvijas skolas soma” par doto iespēju.

Skolēnu atgriezeniskā saite par piedzīvoto pasākumā:

Ketija: Man patika retumu kolekcija, jo tur varēja apskatīt taureņus, dzīvniekus, senus priekšmetus.

Laura: Ļoti interesanti bija telpā par ievērojamiem Jēkabpils iedzīvotājiem, jo tur varēja iekāpt Reiņa Nitiša mašīnā, pavizināties gaisa balonā un paklausīties dzejnieci Āriju Elksni.

Rēzija: Īpašas sajūtas bija pils pagrabā, kad gide stāstīja par Brūno dāmu un kad, ejot ārā, dzēsām sveces.

Kirils: Patika skats, kas pavērās no pils torņa uz apkārtni.

Klases audzinātāja S.Vecumniece

23. septembrī 3.a un 3.b klases devās ekskursijā uz Rēzekni un apmeklēja Latgales vēstniecību “GORS”, lai noskatītos animācijas filmu “Zelta zirgs”. Filmas veidošanā izmantots J.Raiņa lugas motīvs, kurā iesaistīts sens stāsts-divi gudrie brāļi un trešais muļķītis. Īpaši labi saredzams ļaunā un labā pretstatīšana. Trīs mēģinājumi un trīs brieduma pakāpes , kas nepieciešamas mērķa sasniegšanai. Saistībā ar filmas galveno domu, skolēni mācību stundā veica radošo darbu par savu piedzīvoto, kad labais uzvar ļauno.

Klases audzinātājas S. Ozoliņa, S. Stradiņa

15. septembrī Jēkabpils 3. vidusskolas 2.a klases skolēni ar vilcienu devās aizraujošā ekskursijā, kur projekta “Latvijas skolas soma” ietvaros apmeklēja Līvānu stikla un amatniecības centru. Tajā bija iespēja skatīt, kā darbojas stikla pūtēji un vērot karstā stikla izstrādājumu tapšanas procesu meistara vadībā. Šī iespēja ir unikāla – Līvāni ir vienīgā vieta Latvijā, kur darbojas šādi meistari. Zinoša gide stāstīja par izstādi un iepazīstināja klausītājus ar stikla tapšanas vēsturi. Līvānu stikla muzeja ekspozīcijā apskatījām Līvānu stikla fabrikas ražojumus, tie zaigoja visās varavīksnes krāsās.

Skolēnu atsauksmes

Matīss: “Es uzzināju, ka stikla pūtējiem ir 3 krāsnis, kuras darbojas no 2016. gada un no tā laika nekad netiek izslēgtas.”

Uģis: “Man patika, ka mūsu acu priekšā no stikla tapa skaists putniņš.”

Jānis: “Es pats redzēju, kā var uztaisīt visu kaut ko no stikla.”

Agnese: “Man patika krāsainās vāzes. Un tas process, kā tika pūsts stikla balons.”

Toms: “Es iemācījos, ka no īpašām smiltīm top stikls.”

Valters: “Man patika skatīties, kā darbojas meistars. Nebiju iedomājies, ka stikls ir kā želeja, kad ir karsts.”

Paula: “Stikla izstāde bija ļoti interesanta.”

Renāte: “Stikla pūšana ir ļoti grūts darbs. Jāstrādā lielā karstumā.”

Melisa: “Es stāvēju un brīnījos par tādu darbošanos un uzzināju, ka Latvijā šo amatu nemaz nevar apgūt bez darbošanās kopā ar meistaru.”

Roberts P.: “Meistara darbošanās bija ļoti interesanta. Patika, ka acu priekšā tapa stikla izstrādājums.

Enija Latk. : Bija interesanti vērot, kā taisīja zivtiņu. Un tad to lika vēl dzesēties, lai nesaplīstu gatavais darbs.”

Severīns: ‘”Stikla pūšana ir ļoti sarežģīts darbs un vajadzīga stipra veselība, lai strādātu tādā kartumā.”

Artjoms: “Mums pastāstīja, kā top krāsains stikls. Tas mūsdienās top no tādām kā krāsainām “ledenēm”.

Enija Liepn. :”Lielā stiklu izstāde bija izcila. Un tur bija lustra ar daudzām, daudzām stikla caurulītēm.”

Gvido: “Man patika gides stāstījums par stiklu un tas, ka pēc tam pārbaudīja mūsu zināšanas.”

Lelde: “Vērot īstu māklinieku darbošanos – tas ir lieliski. Tagad saprotu, kāpēc stikla izstrādājumu maksā tik dārgi. Tas ir smaga darba rezultāts.”

Renats: “Stiklu izstāde bija ļoti liela un varēja aplūkot dažādu krāsu stikla izstrādājumus. “

Jānis Reinis: “Krāsnis darbojas jau daudzus gadus un tās nav izslēgtas arī nakti. Tur ir ļoti liela temperatūra 1200 grādi.”

Odrija: “Man patika kārtīgi pataustīt smiltis, no kādām top stikls.”

Armīns: “Tā ir sarežģīta māksla – taisīt no stikla darbus. Tas ir grūti.”

Klases audzinātāja Mārīte Viļuma